1. Home
  2. Bibliotheek
  3. Nieuws
Volg ook het laatste nieuws: LinkedIn

Ruzie op de werkvloer: 'Conflict is prima, maar praat er daarna wel over'

Iedereen heeft weleens een meningsverschil met een collega of baas. Maar soms lopen kleine irritaties zo uit de hand dat er een onwerkbare situatie ontstaat. Hoe zorg je dat een ruzietje geen arbeidsconflict wordt?

Een conflict op de werkvloer komt best vaak voor. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat één op de vijf werknemers in 2016 een kortdurend conflict had met een collega. 13 procent had dat met een manager en 7 procent met de werkgever. Zo'n 2 procent van de werknemers had vorig jaar een langdurig arbeidsconflict.

Roddelen

Als een conflict blijft voortduren, is het soms noodzakelijk om een mediator in te schakelen. Monique van de Griendt heeft jarenlange ervaring als mediator in arbeidsconflicten.

"Er zijn twee soorten conflicten, hete en koude", legt Van de Griendt uit. "Bij hete conflicten gaat het er letterlijk verhit aan toe. Mensen smijten met deuren, zijn geïrriteerd en boos. En dan zijn er de koude conflicten. Die zijn subtieler, die sluimeren. Mensen praten niet met de collega met wie ze een probleem hebben, maar ze praten er wel over met anderen. Of ze roddelen."

Angstcultuur

"Dat laatste komt voor mijn gevoel vaker voor. Oorzaak is dat mensen moeite hebben om het uit te spreken. Het uitspreken dat er iets niet goed is of je het gevoel hebt dat er iets mis is, gebeurt niet. Er is een soort angstcultuur."

Oorzaken conflicten op het werk

  1. Miscommunicatie
  2. Gebrek aan waardering
  3. Werkdruk door tijdgebrek

En erover praten is nou juist belangrijk. "Hoe langer je wacht, hoe erger het wordt. Veel mensen denken na verloop van tijd: nu heeft het geen zin meer, het is al te laat. En het blijkt vaak dat mensen dénken dat ze er wel iets aan hebben gedaan, maar dat het in werkelijkheid vaak helemaal niet zo is."

Heel andere gevoelens

Dat is jammer, vindt Van de Griendt. "Het klinkt misschien een beetje als gezwam, maar een  conflict is een kans. Het hoort erbij, in je privéleven en in je werk. En je kunt erdoor zorgen dat je verder komt. Daardoor moet mensen conflict-oplossend zijn en niet proberen om alleen maar gelijk te krijgen."

Wat het soms lastig maakt, is dat wat iemand kan voelen als een flink conflict of een ruzie, voor de collega of leidinggevende in kwestie juist helemaal niet zo voelt. "Het is een kwestie van perceptie. Mensen die op samenwerking gericht zijn, zien een verschil van mening soms sneller als een conflict. Terwijl mensen die meer onderhandelaar of vechter zijn, dat helemaal niet als een ruzie beschouwen."

De laatste twee jaar ziet Van de Griendt het aantal arbeidsconflicten toenemen. "Ik denk dat werkdruk bij veel bedrijven toeneemt." Dat gebeurt soms door alle veranderingen, zoals in de zorg waar protocollen steeds veranderen. En mensen worden kritischer en mondiger, zoals cliënten in de zorg of ouders in het onderwijs. Dat leidt tot meer druk en daardoor meer stress. "Dat kan óók leiden tot een burn-out."

Verpleegster

En conflicten ontstaan door de stress vanwege problemen thuis. "Zo had ik een verpleegster als klant die duidelijk al een tijd tegen haar grenzen aan zat. Als ze daar op werd aangesproken door collega's, reageerde ze heel geïrriteerd. Met behulp van mediation werd duidelijk dat ze gestrest was door haar thuissituatie. Door het daar over te hebben, ontstaat begrip bij collega's. Dan kunnen we het snel oplossen."

In elk conflict spelen drie elementen een rol, zegt Van de Griendt. Om te beginnen: als er onduidelijkheid is over de zakelijke afspraken. Want als mensen niet weten wat ze van elkaar kunnen verwachten, ontstaan makkelijk problemen.

"Het tweede is de relatie ten opzichte van anderen. Hoe wordt er omgegaan met fouten en hoe werk je samen met anderen? In bedrijven waar veel aandacht wordt besteed aan de samenhang in het bedrijf, bijvoorbeeld door het organiseren van borrels en bedrijfsfeestjes, zie je minder conflicten. Omdat je mensen beter leert kennen buiten het werk krijg je meer begrip voor elkaar."

Nooit een conflict?

Ben jij één van die mensen die zeggen dat ze nooit meningsverschillen hebbben? Onzin, zegt Van de Griendt: ruziemaken hoort erbij. "Je moet niet bang zijn voor een meningsverschil. Vermijd het conflict niet. Maar wees ook kritisch naar jezelf. Blijf niet hangen in je eigen gelijk. En pas op voor goedbedoelde adviezen van het thuisfront. Die tonen empathie voor jouw gevoelens, maar dat helpt niet altijd om iets op te lossen."

‚Äč

Daarnaast spelen persoonlijke aspecten een rol. "Hoe zit iemand in zijn vel en hoe gaat het thuis? Wil iemand promotie, maar lukt het niet? Vind je dat je niet genoeg wordt gewaardeerd of dat je niet genoeg verdient?"

Oplossen van het conflict

Het oplossen of voorkomen van een conflict is het beste samen te vatten door het motto: maak van je hart geen moordkuil. "Als je ergens last van hebt, moet je er iets mee doen. Spreek erover met degene met wie je een conflict hebt. Desnoods samen met een leidinggevende, iemand van human resources of een vertrouwenspersoon."

Want dat is de belangrijkste om conflicten op je werk te voorkomen. "Je moet het er open over hebben. Mensen bespreken het vaak niet. Dan wordt het groter. En voor zo'n gesprek is het belangrijk om na te denken: hoe zou het er idealiter uitzien? Wat zou goed voor mij werken? Vaak hebben mensen daar van tevoren nooit over nagedacht."

Volg ook het laatste nieuws: LinkedIn

Zoek een extern vertrouwenspersoon

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplicht

LVV Tweets

  1. @LVV Je hebt nog precies een week om je met korting op te geven voor het LVV congres. Grijp je kans! #lvvcongreshttps://t.co/aHomnEgg3a
  2. @LVV @GerritHartholt Wellicht kan @pestenophetwerk je hiermee helpen!