Logo

Record aantal vertrouwenspersonen opgeleid na Voice-rel

Record aantal vertrouwenspersonen opgeleid na Voice-rel

17 juni 2022

Nog nooit leidde de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen zoveel mensen op als het afgelopen halfjaar. Oorzaak: de BOOS-uitzending over The Voice. Nederlandse multinationals scherpten hun aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag echter niet aan, zo blijkt uit een rondgang van BNR.

Alle bedrijven besteedden na het verschijnen van de aflevering van BOOS extra aandacht aan de aanpak van grensoverschrijdend gedrag, maar dit leidde niet tot beleidswijzigingen.

BNR vroeg aan alle AEX-genoteerde bedrijven met werknemers in Nederland wat voor effect de uitzending op hun MeToo-beleid had. Van de 20 beantwoordden 12 de vragen.

Podcast | Bedrijven doen íetsje meer aan #MeToo sinds BOOS

a.s.r. veranderde zijn handelswijze het meest ingrijpend. Uit een intern onderzoek van de verzekeraar bleek dat medewerkers vonden dat de route die slachtoffers moesten afleggen om gehoor te krijgen laagdrempeliger en duidelijker kon. 'Dat hebben we meteen omgezet in acties, door vertrouwenspersonen nog meer een gezicht te geven', laat een woordvoerder van ASR weten.

'Gedragscode is papieren tijger'

Volgens Inge te Brake zijn dit echter bijzaken. Het gesprek aangaan op de werkvloer, dat is waar het om gaat, zegt de voorzitter van de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV), Daarmee normaliseert de werkgever het melden van ongewenst gedrag. 'Een gedragscode is vaak een papieren tijger. Een gesprek over ongewenst gedrag maakt die tijger levend. Beleid is een eerste stap, maar die is simpelweg niet voldoende. Talpa had ook beleid, en toch ging het mis.'

Te Brake ziet daar nu beweging in ontstaan. 'Vertrouwenspersonen hebben het ontzettend druk, en krijgen veel vragen binnen.' Te Brake leidt zelf vertrouwenspersonen op en daar is veel vraag naar. 'Ik heb nog nooit zoveel vertrouwenspersonen opgeleid als in het laatste halfjaar.'

Bedrijven die BNR sprak hadden allen een infrastructuur opgetuigd voor slachtoffers die melding wilden maken. ING en Just Eat Takeaway zeiden na de BOOS-uitzending meldingen te hebben ontvangen van ongewenst gedrag. Beide bedrijven hebben deze onderzocht volgens bestaande protocollen.

'Speak Up Policy'

Binnen ING begeleidt de vertrouwenspersoon de medewerker bij het proces terwijl een onafhankelijke commissie zich buigt over de zaak. Just Eat Takeaway maakt gebruik van de onlangs hernieuwde Speak Up Policy, die zich ook richt op het tegengaan van ander onethisch gedrag op de werkvloer, zoals fraude. Medewerkers kunnen ongewenst gedrag melden bij hun leidinggevende of via een hotline. In het geval van seksueel grensoverschrijdend gedrag wordt de melding onderzocht door human resources.

ASML, Wolter Kluwer en Shell zeggen geen meldingen te hebben ontvangen na de uitzending, en AEGON wil er niets over kwijt. Heineken en Nationale Nederlanden (NN) zien geen stijging van het aantal klachten. Wel ziet NN dat vertrouwenspersonen vaker benaderd worden met vragen. Ahold Delhaize organiseerde speciale interne bijeenkomsten, die zowel fysiek als digitaal werden bijgewoond.

Multinationals

'Daarin werden de recente nare verhalen uit het nationale en internationale nieuws aangehaald en werd nogmaals benadrukt dat er bij Ahold Delhaize absoluut geen tolerantie is voor gedrag dat collega's respectloos of ongepast behandelt', zegt een woordvoerder van Ahold Delhaize. Uit de antwoorden die BNR ontving, blijkt dat alle Nederlandse multinationals zich bij die stellingname aansluiten.

Bron: BNR, 17 juni 2022