Zoek

Belastingdienst publiceert jaarrapportage integriteit 2023: bekendheid vertrouwenspersoon vergroot

Belastingdienst publiceert jaarrapportage integriteit 2023: bekendheid vertrouwenspersoon vergroot

De jaarrapportage integriteit 2023 laat zien hoe de Belastingdienst integer handelen ondersteunt. “We investeerden het afgelopen jaar nadrukkelijk in het verlagen van de drempel om met elkaar, met een leidinggevende of met een vertrouwenspersoon in gesprek te gaan. Want problemen los je niet op als je ermee blijft rondlopen. Medewerkers weten daardoor ook onze vertrouwenspersonen steeds beter te vinden. Zo werken we samen aan een integere Belastingdienst”, aldus Anouk Eisma, Coördinator Integriteit.

Vertrouwenspersoon HR.png

Belang van integriteit

Iedereen moet erop kunnen vertrouwen dat de Belastingdienst zorgvuldig en integer met informatie en bevoegdheden omgaat. Integriteit is daarom een belangrijke kernwaarde. Anouk: “We faciliteren een integere werkcultuur door onze collega’s bewust te maken van integriteitsdilemma’s. We stimuleren om dilemma’s eerst te bespreken met collega’s en als dat niet helpt om het signaal aan te kaarten bij de leidinggevende of een vertrouwenspersoon. Ook is er de mogelijkheid om een melding te doen bij een van de daarvoor bestemde meldpunten.” 

Bekendheid vertrouwenspersoon vergroot

Uit het jaarrapport volgt dat er een toename is van het aantal signalen bij de vertrouwenspersonen. Van 479 in 2022 naar 730 in 2023. De vertrouwenspersoon is na de leidinggevende het eerste aanspreekpunt om kwesties mee te bespreken. De stijging in het aantal signalen laat vooral zien dat de meldingsbereidheid onder medewerkers is toegenomen. Binnen de Belastingdienst is ook veel aandacht geweest voor de mogelijkheid signalen aan te kaarten.

Weerbaarheid tegen criminaliteit

De Belastingdienst blijft integriteit als belangrijk thema agenderen. Daar komt dit jaar het ontwikkelen van de weerbaarheid van Belastingdienstmedewerkers tegen ondermijnende criminaliteit bij. Anouk: “We organiseren trainingen voor medewerkers over het herkennen van risico’s en hoe je moet handelen bij verdachte situaties. Verder maken we een inventarisatie per functie over de risico’s en kijken we hoe we de screening van nieuwe collega’s kunnen verbeteren. Om te zorgen voor een goede en eenduidige aanpak tegen ondermijning richt de Belastingdienst een Bureau Veiligheid & Integriteit op.”

Bron: Over de Belastingdienst, 15 mei 2024

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kun je niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 4 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Tracking 1 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden