Zoek

Inspecties als spiegel voor intern gedrag – wat kunnen we leren?

Inspecties als spiegel voor intern gedrag – wat kunnen we leren?

De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) is gestart met een reeks inspecties naar intern ongewenst gedrag bij gemeenten. In ieder geval zijn voor de zomer de G4 geïnspecteerd. Niet om te straffen, maar om te verbeteren. Toch is de toon meteen gezet: Amsterdam, één van de vier grote gemeenten die als eerste werd bezocht, kreeg een stevige tik op de vingers. Wat betekent dit voor andere gemeenten en organisaties? En wat kunnen we er van leren?

Een serieuze aanpak van intern ongewenst gedrag

De inspecties zijn bedoeld om te toetsen hoe organisaties omgaan met intern ongewenst gedrag. Dat gaat niet alleen over incidenten, maar juist over de manier waarop sociale veiligheid wordt georganiseerd. Zijn er duidelijke richtlijnen? Kunnen medewerkers veilig melden? En hoe wordt er vervolgens gehandeld?
De Inspectie benadrukt dat werkgevers wettelijk verplicht zijn om hun medewerkers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Denk aan pesten, discriminatie, seksuele intimidatie of agressie. Toch blijkt in de praktijk dat dit lang niet altijd goed geregeld is. En dat maakt deze inspecties zo waardevol: ze leggen bloot waar het knelt.

Amsterdam onder de loep

De eerste bevindingen komen uit Amsterdam, en die zijn kritisch. De gemeente wordt verweten onvoldoende regie te voeren op sociale veiligheid. Er is sprake van versnipperd beleid, onduidelijkheid over verantwoordelijkheden en een gebrek aan samenhang in de aanpak van ongewenst gedrag. Bovendien durven medewerkers zich lang niet altijd uit te spreken, uit angst voor repercussies of omdat ze geen vertrouwen hebben in een goede afhandeling van hun melding.

De Inspectie SZW concludeert dat de bescherming van medewerkers tegen psychosociale risico’s niet op orde is. Amsterdam erkent de problemen en zegt inmiddels maatregelen te nemen. Zo is er een centrale coördinator sociale veiligheid aangesteld en wordt er gewerkt aan het versterken van het meldproces.

Wat kunnen andere gemeenten hiervan leren?

De boodschap is duidelijk: wacht niet op een inspectie om aan de slag te gaan met integriteit en veiligheid. Organisaties doen er goed aan om proactief te kijken naar hun eigen beleid en cultuur. Dat betekent niet alleen protocollen opstellen, maar ook zorgen dat medewerkers zich gehoord en gesteund voelen.

Lees hier het hele artikel

Bron: Integriteit.nl

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kun je niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 4 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Tracking 1 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden