Vernietigend rapport over Amsterdamse aanpak grensoverschrijdend gedrag
De gemeente Amsterdam schiet tekort in het intern afhandelen van meldingen van grensoverschrijdend gedrag. Dat concludeert ombudsman Munish Ramlal van Metropool Amsterdam in een rapport na meer dan een jaar onderzoek.

Ambtenaren die melding doen van onder meer pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie kunnen volgens het rapport niet rekenen op een juiste en veilige behandeling van hun klacht door Bureau Integriteit, de afdeling die hiervoor verantwoordelijk is. De ombudsman noemt het meldsysteem "zeer problematisch".
"Ambtenaren melden, maar horen vaak niks terug, vervolgstappen blijven vaak onduidelijk en de besluitvorming rond een integriteitsonderzoek roept een schijn van partijdigheid op", stelt de ombudsman in het vernietigende rapport. Hij schrijft dat meldingen over ongewenst gedrag "per direct" buiten de gemeente moeten worden afgehandeld.
Onaangename ervaringen
De ombudsman sprak met 82 medewerkers uit verschillende lagen van het gemeentelijke ambtelijke apparaat, dat zo'n 22.000 mensen telt. Het onderzoek richtte zich op het blootleggen van patronen en structurele knelpunten, en niet op individuele gevallen.
Aanleiding voor het onderzoek waren klachten en brandbrieven over discriminatie en sociale onveiligheid in 2023. Meer dan de helft van de Amsterdamse ambtenaren ervaart pesten, vernedering of uitsluiting, bleek uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut. Bijna 20 procent werd geconfronteerd met verbaal of fysiek geweld, schrijft AT5.
Bron van klachten, verdriet en teleurstelling
Veel medewerkers gaven bij de ombudsman aan dat zij zich niet veilig voelen om intern hun verhaal te doen, uit vrees voor negatieve gevolgen of omdat ze niet geloven dat het meldpunt onafhankelijk genoeg is, wat bij hen angst en wantrouwen oproept.
Ook vertelden medewerkers de ombudsman dat zij als getuige waren uitgenodigd bij een gesprek met Bureau Integriteit, maar zich tijdens het gesprek als verdachte of zelfs als dader behandeld voelden. "Het gaat erom om mensen te hóren, niet te vérhoren", zegt Ramlal. "De huidige werkwijze blijkt een bron te zijn van klachten, verdriet en teleurstelling."
Het rapport concludeert verder dat melders na een melding regelmatig geen terugkoppeling ontvangen en lange tijd in het ongewisse blijven.
Deel dit bericht