Live-chat over ongewenst gedrag gestart

08 02 2021

Vanaf 1 februari 2021 is het mogelijk voor schoonmakers om live met de RAS te chatten over discriminatie, ongewenst gedrag of lichamelijke belasting. De live-chat maakt onderdeel uit van de campagne ‘Elke dag weer’ en moet drempelverlagend werken.

Schoonmakers die vragen hebben over ongewenst gedrag komen via de live-chat in contact met een team van gecertificeerde vertrouwenspersonen en ergonomen. De chatservice is een aanvulling op de bestaande mogelijkheid om telefonisch contact op te nemen met de branchevertrouwenspersoon. De chat is ontwikkeld om schoonmakers eerder problemen aan te laten kaarten. Volgens de RAS ervaren schoonmakers vaak een hoge drempel om dit te doen als nare ervaringen zich voordoen op de werkvloer.

Live-chat onderdeel van ‘Elke dag weer’

De chatservice is onderdeel van de campagne ‘Elke dag weer‘. De campagne vraagt aandacht voor veilig en gezond werken in de schoonmaak- en glazenwassersbranche, gericht op lichamelijke belasting en ongewenst gedrag. De campagne, die in december 2020 van start ging en tot eind 2021 loopt, biedt onder meer trainingen, e-learning en een praktische werkwijzer bij lichamelijke klachten (via elkedagweer.nl).

Live-chat over ongewenst gedrag

Elke dag weer richt zich niet alleen op lichamelijke klachten, maar ook op sociale veiligheid op de werkvloer. Zeker de schoonmaakbranche, waar vaak buiten kantoortijden en in kleine multiculturele teams gewerkt wordt, is extra gevoelig voor problemen op dit gebied. De lichamelijke en/of mentale gevolgen van dergelijke problemen kunnen groot zijn. Denk aan minder inzet, ziekteverzuim of zelfs een burn-out.

Deze campagne moet er (mede) voor zorgen dat ongewenst gedrag bespreekbaar wordt. Een-op-een-gesprekken met leidinggevenden zijn daarbij belangrijk, maar lastig te organiseren – zeker in deze tijd van corona. De chatservice, waar schoonmakers ook anoniem een probleem kunnen aankaarten, moet het niet alleen makkelijker, maar ook laagdrempeliger maken om in gesprek te gaan. De chatservice is een aanvulling op de bestaande mogelijkheid om telefonisch contact op te nemen met de branchevertrouwenspersoon.

De chatservice is te vinden op elkedagweer.nl/overige-pagina-s/chat-vertrouwenspersoon en is maandag tot en met donderdag tussen 17:00 en 19:00 uur live te bereiken. Ook buiten de ‘live-tijden’ kan een vraag via de chat worden gesteld. Schoonmakers moeten dan wel een e-mailadres achterlaten voor antwoord.

Chat over lichamelijke belasting

Naast de chatservice over ongewenst gedrag, is ook een chatservice geopend voor leidingevenden met vragen over lichamelijke belasting. Op maandagochtend en donderdagmiddag kunnen zij voortaan met hun vragen terecht bij een team van ergonomen. Deze chatfunctie is te bereiken via elkedagweer.nl/overige-pagina-s/chat–lichamelijke-belasting.

Bron: Clean Totaal, 03-02-2021

Meer van het laatste nieuws
Demissionair minister Slob belooft landelijk meldpunt ongewenst gedrag
16 04 2021
Agressie op de werkvloer in de zorg toegenomen
16 04 2021
Social media
  1. @LVV Op 21 april gaat LVV voorzitter Inge te Brake in gesprek met Alie Kuiper over een ILO Verdrag over de aanpak van ge… https://t.co/MqOr54AlUw
  2. @LVV NIEUW IN ONZE ACADEMIE: Webinar Van ongewenst gedrag naar vertrouwen op de werkvloer. Heeft u deze live uitzendin… https://t.co/1sQ3u14JHJ
  3. @LVV Heeft u onze nieuwsbrief van maart al gelezen? Hij is weer goed gevuld met informatie, nieuws, opiniestukken en tip… https://t.co/U23ino5Lq4
Wilt u lid worden?

Het lidmaatschap staat open voor personen die als vertrouwenspersoon in of voor een arbeidsorganisatie werken. Dit lidmaatschap betreft een persoonlijk lidmaatschap. Uw organisatie is dus geen lid van de LVV, u bent zelf lid. Aanmelden en opzeggen is daarmee ook uw eigen verantwoordelijkheid.

Meer informatie